Scenariusz – Muzyczne spotkanie z bajką

Scenariusz – Muzyczne spotkanie z bajką

Scenariusz

„Muzyczne spotkanie z bajką”

 

Bajki, na podstawie których powstało przedstawienie, to:

Kopciuszek, Roszpunka, Kot w butach, Królewna Śnieżka

 

Czas trwania: około 45 minut

Ilość osób: 2 osoby plus jedna do zajęcia się dziećmi w krótkich przerwach

Może być potrzebna: Gitara/ukulele/muzyka z odtwarzacza

Cel: Wzbudzenie u dzieci ciekawości, spostrzegawczości i refleksji nad znanymi bajkami, zachęta do dyskusji nad różnymi możliwościami zakończeń znanych historii.

Pytanie nadrzędne do dzieci: czy przedstawiona historia jest zgodna z wersją książkową?

Do każdej historii będzie dołączona piosenka, a scenka z bajki zostanie zagrana i skomentowana.

Pierwsza piosenka na powitanie może zostać zagrana na gitarze lub odśpiewana z dziećmi.

 

„Bajeczki”

Na pólkach mieszkają książeczki. W książeczkach mieszkają bajeczki.

Opowiem o nich wam, bo wszystkie dobrze znam. x2

W bajeczkach znajdziecie rycerzy, Królewnę, co spała na wieży.

I dobrych wróżek sto, i czarownicę złą.  x2

A kiedy się dziecko zasłucha, To wróżki mu szepczą do ucha.

Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat. x2

 

 

Kopciuszek:

Kochane dzieci, przedstawimy wam dzisiaj kilka scen z bajek, chcemy zobaczyć, czy znacie te bajeczki i czy wiecie, o czym one są. Ale bądźcie czujne! Tutaj nie wszystko będzie takie, jak początkowo może wam się wydawać…

Pierwsza bajka, to historia biednej dziewczyny, która rozpaczliwie chciała pójść na bal: popatrzcie!!!

 

Kopciuszek

POTRZEBNE: przebranie dla księcia, sukienka dla Kopciuszka, tiara, pantofelek

Postacie: Książę, Kopciuszek

Kopciuszek (wychodzi na scenę, sprząta, popłakuje i zawodzi):

Ach, jaka ja jestem biedna, moje dwie siostry nie chciały mnie zabrać na bal!!! Muszę sprzątać i wybierać groch z popiołu… Przecież ja także chciałam pójść na bal!!! Na szczęście, kiedy już straciłam zupełnie nadzieję, przyszła do mnie moja Matka Chrzestna (tutaj Kopciuszek podchodzi do dziecka, proponuje, żeby było Wróżką i daje mu różdżkę – prosi po cichu, żeby wypowiedziało zaklęcie: Czary mary nie do wiary) –  i zmieniła mnie w Księżniczkę – (Kopciuszek pod ubraniem ma sukienkę balową, pod chustką tiarę a pod krzesłem ukryte pantofelki). Potem dynię zamieniła w karocę i tak wyruszyłam na bal!!!

Na scenę wychodzi Książę i prosi Kopciuszka do tańca:

Taniec księcia i Kopciuszka – np. przy muzyce

„We śnie budzą się marzenia” https://www.youtube.com/watch?v=QueZO9sMLcA

Kopciuszek tańczy z księciem, a kiedy bije dzwon ucieka ze sceny, pozostawia pantofelek.

 

Książę:

Kochane dzieci, czy znacie tę bajkę? Kim jest piękna nieznajoma, która uciekła z balu o północy i zgubiła pantofelek?

Dzieci odpowiadają, Książę woła Kopciuszka, który wita się z dziećmi.

 

Kopciuszek: 

Dzień dobry jestem Kopciuszek, miło mi Cię poznać – podaje rękę po kolei dzieciom.

 

Książę (zwracając się do Kopciuszka):

Moja droga, pozwolisz jeszcze, że sprawdzę, czy bucik przypadkiem nie należy jednak do którejś z tych pięknych dam na widowni???

 

następnie Książę sprawdza czy pantofelek pasuje na któreś dziecko i dociera do Kopciuszka.

Książę:

Pasuje tylko na Twoją stopę, ukochana!!! – wpadają sobie teatralnie w ramiona.

 

Kopciuszek (do dzieci):

A czy wiecie jak zakończyła się historia Kopciuszka, czy przedstawiony fragment jest zgodny z tym, co mówi książka?

Na koniec Książę ubiera drugi pantofelek Kopciuszkowi i oboje żegnają się z dziećmi, obiecując powrót za chwilę – wychodzą – w czasie, kiedy aktorzy przebierają się, można odczytać krótką historię Kopciuszka

 

Roszpunka

Postacie: Książę, Roszpunka

POTRZEBNY: warkocz dla Roszpunki, strój, sukienka, wieża z kartonu; książę stylizowany na elegancika

Książę wchodzi na wieżę przygotowaną np. z kartonu.

Tutaj Roszpunka ma ratować Księcia, wbiega na scenę z koniem na patyku!

Roszpunka:

Dzień dobry drogie dzieci, jestem Roszpunką, słyszałam, że za siedmioma górami, za siedmioma morzami i siedmioma dolinami znajdę wieżę! A tak w ogóle, dlaczego ja mam wszędzie tak daleko???!!! W tej wieży uwięziony jest piękny książę, którego pilnuje zła wiedźma! Czy to pani? (zwraca się do pani obok) Nie, nawet pani nie wygląda na wiedźmę! Absolutnie!

Proszę potrzymaj mojego Konia (podchodzi do dziecka na widowni i prosi o pomoc), jest bardzo narowisty, nie rozumie tylko po polsku, musisz do niego mówić, steady steady, czyli spokojnie spokojnie. I nie wkładaj mu paluszków do buzi, bo cię ugryzie. Trzymaj mocno, potem po niego wrócę!

Dzieciaczki, gdzie jest ta wieża???

Książę:

Ratunku, ratunku, jestem uwięziony w wieży, czy ktoś usłyszy moje wołanie. (Macha chusteczką i płacze rozpaczliwie!)

Roszpunka:

Książę ja Cię uratuję… Zrzuć swój długi warkocz…

Książę:

Ale ja przecież nie mam warkocza!!!

Roszpunka:

Rzeczywiście… To zrzuć linę!

Książę:

Ale ja mam tylko chusteczki higieniczne!

Roszpunka:

To zrzucaj!!!

Roszpunka łapie chusteczki, po których chce się wspiąć, a one rozrywają się:

Książę:

Ok, zejdę schodami!

Roszpunka:

Kiedy więc Piękny Książę potrzebował mojej pomocy, ja go uratowałam!

Najpierw zaśpiewałam mu jeszcze piosenkę! Posłuchajcie!!!

Piosenka z Alvin i Wiewiórki

https://www.youtube.com/watch?v=2IOq8fA-9nk

lub zagrana na gitarze i zaśpiewana:

 

„Przez twe oczy zielone”:

Odkąd zobaczyłam ciebie a, d

Nie mogłam spać nie mogłam jeść G,C

Czułam się jak w siódmym niebie a,d

miłość o sobie dała znać E,a

Co poradzić mogę mogę na to,

że miłość przyszła właśnie dziś

że w sercu mym jest lato

a w moich myślach tylko ty – KSIĄŻĘ

Przez twe oczy zielone zielone oszalałam

na wyskiej wieży księcia spotkałam

w pięknym lesie w tym lesie zielonym

Mój książę był uwięziony

 

Książę (do dzieci):

Czy taka jest historia Roszpunki???

Zachęta dla dzieci do dyskusji, do przypomnienia sobie prawdziwej książkowej wersji.

Kiedy aktorzy się przebierają, można odczytać również krótką historii Roszpunki lub zadawać zagadki odnośnie tekstu bajki.

Kot w butach

Postacie: Kot w butach, Janek

Kot w kapeluszu i kozakach z ogonem i wąsami, Janek w koszuli i w kapelusiku.

Janek:

Jestem Janek, a to mój cudowny kot. Ma on prawdziwy kapelusz i piękne buty, do tego potrafi mówić! Jest sprytny, obiecał mi, że niedługo będę bardzo bogaty! Codziennie rano śpiewam mu piosenkę, której niedawno mnie nauczył!

 

Piosenka – zaśpiewana przy akompaniamencie ukulele/gitary lub recytowana:

 

Janek:

Sprytny jesteś niesłychanie C

Ryby jadasz na śniadania a

jesteś mądry haha e

i każdemu radę dasz F

ty nie miauczysz tak jak koty C

ty się bierzesz do roboty a

kocur jesteś haha e

co każdemu radę da F

To kot w butach C

Kot w butach a

Kot w butach e

mówią tak, o nim F

Kot w butach C

kot w butach a

kot w butach e

hahahaha F

Kot w butach:

Sprytny jestem niesłychanie   C

Ryby jadam na śniadania   a

jestem mądry haha   e

i każdemu radę dam   F

ja nie miauczę tak jak koty   C

ja się biorę do roboty   a

kocur jestem haha   e

co każdemu rade da   F

Kot w butach   C

Kot w butach   a

Kot w butach   e

mówią tak, o mnie   F

Kot w butach   C

kot w butach   a

kot w butach   e

hahahaha   F

 

Kot w butach:

Przechytrzyłem Czarnoksiężnika, który nie dbał o innych. Spotkała go za to sroga kara, zamieniłem go w myszkę i zjadłem ze smakiem. A mój przyjaciel Janek, nie dość, że stał się bogaty, to znalazł sobie bardzo mądrą żonę!!!

 

Janek:

Czy ta historia jest zgodna z prawdą???

Zachęta dzieci do dyskusji o Kocie, Janku o tym, co dobre a co złe!

 

Królewna śnieżka

Postacie: Śnieżka i Macocha

Śnieżka w sukience z przepaską z czerwoną kokardą, Macocha w czarnej sukni, pod chustką na głowie skrywa koronę

Rekwizyty: lustro, jabłko

Macocha daje zatrute jabłko Królewnie Śnieżce a kiedy ona zbliża je do ust:

 

Macocha:

Zmieniłam zdanie, nie jedz tego jabłka, ono jest zatrute!

 

Królewna Śnieżka:

Zatrute??? Ale jak to zatrute!!!

 

Macocha:

Tak! Zatrute! – podaje jabłko którejś z Pań i proponuje, żeby ugryzła… Naciska żeby koniecznie spróbowała, by udowodnić, że jabłko jest zatrute. Kiedy Pani gryzie, udaje że zasypia

Macocha (do dzieci):

Mówiłam, że było zatrute. Miałam plan, żeby zabić Śnieżkę i być najpiękniejszą w Królestwie!!! Przeczytałam jednak ostatnio książkę o Małym Księciu, czy znacie ją może??? Gdzieś tu powinna być!!! – bierze książkę z półki –Tam Mały Książę powiedział, że „Dobrze widzi się tylko sercem, najważniejsze jest niewidoczne dla oczu… „, więc spojrzałam na siebie i postanowiłam się zmienić!!!

 

Macocha (do Śnieżki):

Odtąd będę bardzo dobra dla Ciebie, a Księcia znajdziesz już sobie sama!!! 🙂

 

Macocha (do dzieci):

Czy ta bajka jest zgodna z książkową wersją? Czy Macocha naprawdę postanowiła się zmienić???

 

Zachęta do dyskusji.

 

Królewna Śnieżka:

A czy chcecie usłyszeć piosenkę o prawdziwej historii Królewny Śnieżki???

 

Na melodię piosenki „Lubię mówić z tobą” zespół Akurat,

zaśpiewana przy akompaniamencie gitary lub z podkładem muzycznym:

chwyty aC/Ga

 

Za górami za lasami 

za siedmioma dolinami 

W lesie pełnym niespodzianek 

stał wysoki piękny zamek

A w tym zamku mieszka

Piękna Śnieżka

A w tym zamku mieszka

Piękna Śnieżka

„Lustereczko powiedz przecie

kto jest najpiękniejszy w świecie

Co dzień Macocha pytała”

o urodę swoją dbała

Bo w tym zamku mieszka

jeszcze Śnieżka

Bo w tym zamku mieszka

jeszcze Śnieżka

Kiedy Śnieżka uciekała

krasnoludki napotkała

Życie jej uratowały

o dziewczynkę bardzo dbały

W małej chatce mieszka

teraz Śnieżka

W małej chatce mieszka

teraz Śnieżka

Choć zatrute jabłko zjadła

choć na ziemię też upadła

Książę przyszedł niespodzianie

i czar zdjął niespodziewanie

teraz z księciem mieszka

Piękna Śnieżka

teraz z księciem mieszka

Piękna Śnieżka

Na koniec krótkie podsumowanie – kilka słów o bajkach, które mogłyby mieć różne zakończenia, zachęta, żeby dzieci same wymyślały inne zakończenia znanych bajek! Żeby uatrakcyjnić spotkanie dzieci mogą je spisać ale także namalować.

Pożegnanie!

 

Zdjęcia pochodzą z przedstawień w Bibliotece Miejskiej w Górze i z Filii Bibliotecznej w Czerninie.

Występowały: Maria Zaręba i Joanna Kietlińska

 

 

Joanna Kietlińska – Tam, gdzie matka mówi dobranoc