Scenariusz zajęć bibliotecznych- Podróż wehikułem czasu po lądach i morzach z książką

Scenariusz zajęć bibliotecznych- Podróż wehikułem czasu po lądach i morzach z książką

Podróż wehikułem czasu po lądach i morzach z książką pod pachą

Dla kogo: Dla dzieci 6+

Cel: Zapoznanie dzieci z literaturą przygodową i podróżniczą

Akcesoria: mały namiot, śpiwór, plecak, lornetka, gumowy wąż, lupa, chusta arafatka, pilot do wehikułu czasu (zrobiony np. z kartonu)

Czy wiecie czym jest wyobraźnia i do czego służy??? Co znaczy MIEĆ BUJNĄ WYOBRAŹNIĘ lub BUJAĆ W OBŁOKACH? Do czego potrzebne są marzenia? Skąd marzenia w naszym życiu się biorą? Dzięki czemu mamy bujną wyobraźnię? – nawiązanie do książek i ich wpływu na nasze życie wewnętrzne

 

  • Chciałabym Was zabrać dzisiaj w podróż… By wziąć w niej udział, będzie Wam bardzo potrzebna właśnie wyobraźnia! Jak myślicie, kim jestem? (ubieramy koszulę, kapelusz, bierzemy np. lornetkę i odgrywamy scenkę – dzieci zgadują) Wyobraźcie sobie więc, że jestem PODRÓŻNICZKĄ – moją pasją są przygody i podróże, uwielbiam zwiedzać świat, poznawać ludzi. Jestem bardzo ciekawa miejsc, które wcale nie są dla człowieka przyjazne!

Czy chcielibyście wybrać się ze mną podróż??? Cały czas będziemy w tej sali, ale dzięki wyobraźni przeniesiemy się w kilka ciekawych miejsc! Co wy na to???

 

W takim razie oto piloty!

Pytanie do dzieci: z czego są zrobione piloty, czy są prawdziwe?

  • Piloty są zrobione z kartonu i zwykłej kartki, ale właśnie dzięki Waszej wyobraźni staną się prawdziwymi pilotami, których użyjecie do własnego wehikułu!

Jeśli jesteście już gotowi, to zaczynamy. Wyobraźcie sobie więc wehikuł czasu, pojazd, który pomoże Wam podróżować w czasie i przestrzeni! Może być zielony, czerwony, różowy, tęczowy taki, jaki sobie tylko wymarzycie!

No to w drogę!

  • Jak myślicie, co trzeba ubrać, żeby wyruszyć w taką podróż wehikułem?

Najpierw musimy ubrać skafander (udajemy, że się ubieramy w skafander – wkładamy jedną nogę, drugą nogę, zapinamy zamek błyskawiczny itd, do tego zakładamy kask i zapinamy pasy. Podczas tych czynności można zadawać pytania np. jak myślicie co trzeba zrobić po tym, jak wsiadamy do pojazdu? – odp. zapinamy pasy)

  • Czy jesteście gotowi??? Odliczamy 3, 2, 1 START i naciskamy pierwszy guzik

Lecimy!!!

Można udawać turbulencje – (dzieciom się to zwykle bardzo podoba). Po czym spokojnie lądujemy!!!!

  • Chyba jesteśmy na miejscu… Odpinamy pasy, zdejmujemy kask i skafander! (o tym musimy pamiętać, potem dzieci same już pamiętają o tych wszystkich czynnościach)

LAS DESZCZOWY/DŻUNGLA

Uwaga!!! To las DESZCZOWY/DŻUNGLA – dobieramy miejsce pod kątem książek, które chcemy zaprezentować. Podczas prezentacji książek staramy się budować fabułę. Udajemy odgłosy dżungli, np. małp skaczących po drzewach, do tego możemy opowiedzieć o dzikich zwierzętach, które kryją się pomiędzy drzewami (np. o pumach – wtedy dobieramy również odpowiednie lektury). Udajemy, że patrzymy przez lornetkę, oglądamy ptaki (wtedy prezentujemy książki o ptakach). Jeśli mamy gumowego węża, udajemy że dostał się do plecaka i trzeba uważać, żeby nas nie ukąsił.

  • Czy ja dobrze widzę, że coś właśnie wypełza z mojego plecaka!?? To żmija, która przez pomyłkę się tutaj ukryła! A może ona chciałaby podróżować z nami? Jak myślicie??? (można nawiązać do koloru zielonego – tego że zwierzęta się maskują, opowiedzieć nieco o wężach)

Jeśli potrafimy śpiewać/grać na instrumencie – można zagrać piosenkę In the jungle

In the jungle the mighty jungle the lion sleeps tonight   C F  C G
In the jungle the quiet jungle the lion sleeps tonight

A wimoweh, a-wimoweh a-wimoweh, a-wimoweh
A wimoweh, a-wimoweh a-wimoweh, a-wimoweh

Jeśli mamy namiot, można opowiedzieć, że są miejsca na świecie, w których przyda się nam namiot – pozwalamy dzieciom wejść, poczuć się podróżnikiem!

Zachęcamy do tego, żeby zamknęły oczy i wyobrażały sobie deszczowy las/dżunglę

  • Pora ruszyć w dalszą drogę, ponieważ zaczyna padać bardzo gęsty deszcz!!!

Pytamy dzieci, co trzeba zrobić, żeby ruszyć w drogę (odp. skafander, kask, pasy) i odliczamy 3, 2, 1 START wyruszamy, naciskamy kolejny guzik- znowu turbulencje i lądowanie. Odpinamy pasy, zdejmujemy skafander i kask. Jesteśmy na:

PUSTYNIA

Popatrzcie! Chyba jesteśmy na pustyni!!! Czy wiecie, że na świecie pustynie znajdują się w Afryce Północnej i Południowej, na Bliskim Wschodzie, w Ameryce Południowej i centralnej Australii, a także w strefie podzwrotnikowej, np. w Azji Środkowej czy Ameryce Północnej???

Zachęcamy dzieci, żeby oczyma wyobraźni zobaczyły wielbłąda, zachód słońca… Pytamy się, czy na pustyni jest woda, jak nazywają się miejsca, gdzie można odpocząć w cieniu drzew, czym jest oaza, a czym fatamorgana. Znowu możemy znaleźć w plecaku żmiję, tym razem np. pomarańczową…

Przez cały ten czas prezentujemy książki o tej tematyce.

  • Uwaga, nadchodzi wieczór. Czy wiecie, że temperatura w ciągu dnia jest strasznie wysoka, dochodzi do 50 stopni Celsjusza, za to w nocy spada do 0 stopni i robi się bardzo zimno!!! Jak ustaliliśmy, nie ma tu zbyt dużo wody, jest tylko słonko na niebie i piasek dookoła. A jakie zwierzęta mają zgromadzoną wodę w swoich garbach? Pasek jest bardzo gorący, czujecie? (zachęcamy dzieci do tego, żeby wyobrażały sobie te wszystkie sytuacje)
  •  Słońce nas wygrzało straszliwie, teraz musimy odpocząć po trudach przemarszu przez pustynię! Ale uwaga!!!  O rety!!! Zbliża się burza piaskowa, chyba musimy stąd uciekać!
  • Wskakujemy do naszego wehikułu w takim razie. Proszę przygotować skafandry i hełm, zapiąć pasy (czy nikt  przypadkiem nie zakopał się w piasku???) Szybko!!! Wyruszamy!!! Wciskamy kolejny przycisk. Ciekawa jestem dokąd teraz dotrzemy!!!

Odliczamy – turbulencje – odpinamy pasy – zdejmujemy kask

jesteśmy na

ARKTYKA!!!

Prezentujemy książki związane z Arktyką, pokazujemy ilustracje związane z morzem arktycznym, w którym będziemy nurkować. Dobieramy lektury tak, żeby dzieci mogły sobie wyobrazić nurków, ponieważ same będą schodzić pod wodę. Dzieci ubierają się w strój nurka i płyną za np. niedźwiedziem polarnym, widzą foki itp. itd. Można znowu zachęcić je, żeby zamknęły oczy i dotknęły niedźwiedzia polarnego opisały, co czują…. Potem wynurzają się, jest zimno, więc muszą się przebrać.

  • Jest mi tak zimno, że muszę koniecznie się przebrać!!! Chyba ruszamy w dalszą drogę, koniecznie w jakieś ciepłe miejsce!

Odliczamy – turbulencje – odpinamy pasy – zdejmujemy kask

 

MORZE KORALOWE

Tutaj znowu pilnujemy, żeby dzieci odpięły pasy, zdjęły skafander i kask – będą nurkować tym razem w morzu koralowym. Przygotować musimy książki z ilustracjami o kolorowych rybkach, ławicach, koralowym morzu. Zachęcamy, żeby dzieci ubrały płetwy, maski do nurkowania z rurką i położyły się na podłodze i pływały uważając, żeby nie niszczyć rafy koralowej. Mogą zamknąć oczy i wyobrazić sobie, że podpływają do nich małe rybki, które gilgoczą i muskają ich paluszki.

  • Podróż się kończy, pora wrócić do domu. Trzeba się wytrzeć, ubrać znowu skafander itd.

Po powrocie – znowu się rozebrać (pamiętamy o tych detalach).

Podsumowujemy całe spotkanie – gdzie byliśmy, co widzieliśmy… Możemy uzmysłowić dzieciom, że tak naprawdę siedząc cały czas w sali, zwiedzaliśmy świat! Wszystko dzięki książkom i wyobraźni! Zachęcić do czytania, do zabawy w domu!

Relacja jednego ze spotkań 🙂

Joanna Kietlińska