Scenariusz bajkoczytania – „Szary domek” Katarzyna Szestak

Scenariusz bajkoczytania – „Szary domek” Katarzyna Szestak

Kilka ogólnych spostrzeżeń

Zainteresowanie dzieci książką bywa wyzwaniem! Dzieciaki, przyzwyczajone do codziennego czytania, potrafią skupić się na dłużej nad tekstem, zwłaszcza kiedy są w wieku średnio 6-10 lat. Młodsze ( 3-5 letnie) zwykle jeszcze nie koncentrują się na dłużej niż 10-15 minut, to zupełnie naturalne.

Nie jest więc czasem łatwo skupić na sobie uwagę wszystkich dzieci – (każde ma odmienne potrzeby i oczekiwania)

Jest jednak kilka sposobów na to, by urozmaicić dzieciom spotkania z książką! Moim patentem jest takie „aktywne czytanie z dodatkami” i ono zwykle przynosi najlepsze efekty. Robocza nazwa „aktywne czytanie z dodatkami” to dla mnie zabawa tekstem i bohaterami! Przebieram się, angażuję dzieci, by występowały razem ze mną, odzywały się, odpowiadały na pytania i po prostu dobrze się bawiły!

Nie jest to łatwa sztuka, zwłaszcza kiedy czytamy książki bardziej wymagające. Prosta historia dotrze do wszystkich dzieci, tych młodszych i starszych, ale ta trudniejsza, dotrze już zwykle tylko do starszych (co ma związek oczywiście z wiekiem). A jednak spotkania są dla wszystkich dzieci i wszystkie dzieciaki są mile widziane na bajkoczytaniu! Mimo, że niekoniecznie młodsi odbiorcy będą w stanie zrozumieć całość tekstu, to choć przez chwilę pobawią się i z czasem nabędą coraz lepszych umiejętności w słuchaniu 🙂 Pokochają książki 🙂 Bo takie jest właśnie założenie  czytania – bajkoczytania!

„Szary domek” Katarzyny Szestak to piękna 60 stronicowa historia o poszukaniu przyjaciela, o tolerancji i akceptacji. Być może starszym dzieciom wystarczyłoby samo czytanie tej opowieści, ponieważ jest ona niezwykle wciągająca i poruszająca! A jednak o ile milej gości się także młodszych czytelników, którzy angażują się i po prostu cieszą ze spotkania, na własny sposób z niego korzystają!

Jak więc atrakcyjnie przedstawić historię”Szarego domku” i jego bohaterów? – (już dziś wiem, że czytanie powinno zająć maksymalnie 45 minut z zabawą, żeby wszystkie dzieci były w miarę zaangażowane 😉

Historia Szarego Domku

Po pierwsze:

– trzeba poprosić zdolną koleżankę o pomoc 😉 i przygotować prawdziwy Szary Domek, taki jak na ilustracji w książce (ilustracje w „Szarym domku”- Natalia Jabłońska) z kartonów.

Doskonale, jeśli jest identyczny jak na ilustracjach – robi wtedy doskonałe wrażenie!

 

Historię może czytać WIATR (ubrany np. na niebiesko – warto zakupić zwykłą malarską folię – najcieńszą, która będzie wirować i szeleścić, przypominając odgłosy wiatru)

 

Zaczynamy więc czytanie!!!

 

Oczywiście najpierw dzieci witają siebie nawzajem, a potem mówią śpiewająco dzień dobry książeczkom!!! 🙂

BAJECZKI

Na pólkach mieszkają książeczki. G C G C

W książeczkach mieszkają bajeczki. F G

Opowiem o nich wam, bo wszystkie dobrze znam. G C G C

Opowiem o nich wam, bo wszystkie dobrze znam. G C G C

2.

W bajeczkach znajdziecie rycerzy,

Królewnę, co spała na wieży.

I dobrych wróżek sto, i czarownicę złą.

I dobrych wróżek sto, i czarownicę złą.

3.

A kiedy się dziecko zasłucha,

To wróżki mu szepczą do ucha.

Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.

Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.

 

(Warto, jeśli jest możliwość, pokazać książkę na projektorze, żeby dzieci mogły śledzić ilustracje i tekst. Dodać odgłosy ptaków w odpowiednim momencie, psa i klaksonu, a do tego także zaangażować dorosłych, którzy podczas czytania niemal na samym początku, odegrają rolę mieszkańców miasteczka.  (Drukujemy cały dialog w 10 egzemplarzach, numerujemy kolejne zdania i podkreślamy tekst, który ma wypowiedzieć każda kolejna osoba a dorośli już pilnują sami swojego tekstu))

Po burzy pojawi się więc domek, który kolejno będzie przyjmował nowych mieszkańców:

NOC – tutaj poprosimy o współpracę dzieci (wcześniej można przygotować kapelusz w gwiazdki)

Następnie SREBRNY WILK, tutaj też warto przygotować jakieś atrybuty Wilka i w odpowiednim momencie zawyć dziećmi i wilkiem do księżyca -AUUUUU AUUUUU

(tutaj miałam pomysł na skrócenie tekstu – piosenka o wilku:

Jestem Wilkiem Srebrnym Wilkiem, który stracił swój węch

Szary Domku Szary Domku, czy pozwolisz mi wejść

W Szarym Domku jest milutko

W szarym Domku jest cieplutko

W Szarym Domku kolorowe śnią się sny,

ale pssst niech o tym nie wie nikt – piosenka na podstawie wierszyka,który napisał Wilk artysta)

DOBRA WIEDŹMA – wystarczy fartuszek, może być także peruka

CZARNY KOT – kapelusz z uszami, kołnierz imitujący sierść kota – zupełna dowolność w tym wypadku

NISZCZYDOM – tutaj przyda się broda

DOBRY DUSZEK – któremu możemy dać czapkę krasnala

 

Przy każdym bohaterze, zachęcamy dzieci do tego, by gestami, odgłosami, odgrywały przypisaną im rolę.

Dodatkowo można zaproponować czarowanie z wiatrem – pomysł na bibułkowe szarfy na patyczku i test magiczny:

Szary domku nie martw się

Ty mieszkańca znajdziesz wnet

Szary domku nie martw się (lub cokolwiek innego, ładnego 😉 – tu dowolność 🙂

 

Kilka uwag po spotkaniu

Są jednak podczas czytania momenty, kiedy trzeba tekst skrócić i  ZDECYDOWANIE musimy go skrócić, jeśli chcemy podczas jednego spotkania książkę przeczytać. Nie jest to łatwe, ponieważ, jak wspominałam, książka jest przepiękna i wszystko jest ważne. Inny sposób, na który można się skusić, to po prostu umówić się z czytelnikami na dwa spotkania!!! I to chyba jest lepszy pomysł 😉

PRAKTYKA CZYNI MISTRZA!!!

Scenariusz i bajkoczytanie dla Biblioteka Miejska w Górze 🙂