Scenariusze lekcji wychowawczych – „Być (nie)zwykłym wychowawcą” Anna Konarzewska; WFW

Scenariusze lekcji wychowawczych – „Być (nie)zwykłym wychowawcą” Anna Konarzewska; WFW

Obecnie bardzo często mówi się o pracy nauczyciela, który niekoniecznie czuje się doceniony przez społeczeństwo. Z czego to wynika? To pytanie wymagałoby bardzo długiej odpowiedzi.  A jednak nie da się ukryć, że praca nauczyciela należy do specyficznych i wcale nie takich łatwych! Nauczyciel to ktoś, kto nie dość, że powinien: mieć odpowiednio szeroką wiedzę, świecić przykładem, być autorytetem, pomysłowym twórcą, to jeszcze powinien być prawdziwie wyrozumiały i to nie tylko dla swoich uczniów… Lista wymagań chyba nie ma granic!

Jesteśmy pokoleniem wysoko roszczeniowym a jednocześnie mało empatycznym. Wymagamy od innych, a czasem zapominamy o tym, że najpierw powinniśmy wymagać od siebie! Anna Konarzewska zaproponowała swoim kolegom i koleżankom po fachu publikację, w której przedstawiła swój punkt widzenia na to, jak być Nauczycielem z autorytetem! Jej sposób podejścia do ucznia możemy śledzić dzięki propozycjom scenariuszy lekcji wychowawczych.

Nie jest łatwo być nauczycielem z autorytetem i także uczyć/rozmawiać z dziećmi o sprawach ważnych. Nie jest łatwo również rozmawiać z rodzicem dziecka, którego jest się wychowawcą! O tych wszystkich problemach autorka książki „Być (nie)zwykłym wychowawcą” stara się w punktach opowiedzieć i nakierować na odpowiednią  drogę edukacyjną chętnych, którzy chcą skorzystać z jej pomysłów.

Główna część książki ”Być (nie)zwykłym wychowawcą” to właśnie pomysły na scenariusze zajęć. Są to lekcje oparte na typowych tematach, które poruszane są w szkołach podstawowych ale i ponadpodstawowych. Warto podejmować różne  tematy z młodzieżą i starać się rozróżniać ich wagę. Nie ma potrzeby  trzymać się ściśle tylko własnych pomysłów ale należałoby, zdaniem autorki, wsłuchać się w potrzeby młodych. Anna Konarzewska dzięki swojemu 15 letniemu stażowi pracy, potrafi w sposób ciekawy opowiedzieć o ważnych tematach, dotyczących wielu kwestii. Zdecydowanie scenariusze mogą zostać wykorzystane w sposób bardzo owocny.

Autorka książki „Być (nie)zwykłym wychowawcą. Scenariusze lekcji wychowawczych dla uczniów klas starszych szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych”  dzieli swoją publikację na kilka rozdziałów. W nich stara się kolejno przedstawić swoje poglądy na bycie tytułowym (nie)zwykłym  nauczycielem, a następnie przechodzi do propozycji lekcji wychowawczych.

Pierwsze kilka propozycji odnosi się do prób integrowania grupy i tutaj autorka prezentuje trzy scenariusze lekcji wychowawczych, które moim zdaniem doskonale przemawiają do młodzieży. Następnie w sposób bardzo profesjonalny przedstawia piętnaście scenariuszy zajęć, które mają kształcić „kompetencje miękkie”. Tutaj Anna  Konarzewska proponuje np. tematy lekcji takie jak: „Jak zachować indywidualizm w grupie?”, „Lubię siebie, lubię ciebie… Czyli o akceptacji i poczuciu własnej wartości”, czy „Jak okazywać życzliwość w relacjach międzyludzkich” . Pozostałe tematy w podobnym tonie autorka stara się dopasować do potrzeb młodzieży, którą rzeczywiście stara się uświadomić w wielu ważnych punktach. Robi to jednak z wyczuciem i głębokim zaangażowaniem. Niektóry tematy z przedstawionych przez nią w książce, można wykorzystać nie tylko na lekcjach wychowawczych, ale również na zajęciach z Etyki.

Kolejny rozdział traktuje o „Problemach współczesnego świata” i tutaj również niezwykle ciekawe propozycje zostają przez Annę Konarzewską w ciekawy sposób przedstawione a lekcje ciekawie nazwane. Tutaj spotkamy tematy takie jak np. „Dopalacze są wśród nas! Stop dopalaczom!”, „Wokół nietolerancji i stereotypów” czy „Depresja – cichy wróg nastolatków”. Wszystkie tematy są niezwykle ważne, dlatego też myślę, iż ich dobór jest rzeczywiście idealnie dopasowany do wieku i potrzeb młodzieży starszej. Autorka nie tylko namawia do zaangażowania nauczyciela w poprowadzenie lekcji wychowawczej – korzysta np. z gier, filmów, dostępnej literatury – ale przede wszystkich zmusza do refleksji zarówno młodych jak i samych wychowawców.

Z pewnością publikacja autorstwa Anny Konarzewskiej powinna znaleźć się na półce każdego początkującego wychowawcy/nauczyciela, ale także na półce KAŻDEGO nauczyciela, ponieważ inspirować można się zawsze bez względu na wiek i staż pracy i każdym pomysłem!!!  Dodatkowo blog Anny Konarzewskiej Być nauczycielem jest również skarbnicą wiedzy, warto z niej korzystać – polecam!