CZYTAMY – Przygoda z czytaniem – Disney uczy; Wydawnictwo AMEET

CZYTAMY – Przygoda z czytaniem – Disney uczy; Wydawnictwo AMEET

CZYTANIE TO PRAWDZIWA SZTUKA

Są dzieci, które bardzo szybko nauczą się czytać. Są również takie, które potrzebują chwili, żeby oswoić tę nową umiejętność. Ostatecznie niemal zawsze opanowanie tej SZTUKI przynosi dziecku ogromną satysfakcję! Już w przedszkolu, poprzez zabawę, dzieciaki sylabizują wyrazy. Wyklaskują je po prostu! Później pomału uczą się literek, ale korzystają również z globalnego czytania, całościowo zapamiętując wyrazy napisane np. na tablicy.

Kiedy jednak uda im się zapamiętać poszczególne literki, pomału składają je w jeden wyraz. W szkole zwykle wygrywa system czytania sylabami a jednak korzysta się również z pozostałych metod. Wszyscy się zgodzą z twierdzeniem, że nauka przez zabawę jest o wiele łatwiejsza! Ułatwia przyswajanie nowych wiadomości, a nasze dzieci bawią się świetnie w towarzystwie swoich ulubionych bohaterów!

Kiedy więc zauważymy zacięcie dziecka, by zgłębiać samodzielnie tę niezwykle wspaniałą sztukę, warto podsunąć mu kilka ciekawych książeczek z bohaterami Disneya właśnie!!!

SERIA DISNEYA

Seria Disneya „Przygoda z czytaniem” wydana przez AMEET podzielona została na poziomy (od 1 do 5, poziom 6 to ELEMENTARZ z ĆWICZENIAMI). Okazuje się w praktyce, iż system taki doskonale pasuje dzieciakom!

Poziom 1 – „Będę czytać” skierowany jest do początkujących czytelników!

Występują tutaj krótkie wyrazy, przy ich poznawaniu  potrzebna jest pomoc opiekuna, zwłaszcza przy wymawianiu obco brzmiących imion. A jednak ilustracje, których bohaterami są ulubieńcy naszych dzieci z filmów animowanych, z pewnością umilą pierwsze próby obcowania z książką w ten magiczny sposób. Dodatkowo pomogą równocześnie uczyć się języka angielskiego! Nasze dzieci często w lot łapią angielskie słowa! Tutaj własnie wykorzystana zostaje metoda czytania globalnego.  Dziecko skupia się na niedługich wyrazach i doskonale je przyswaja.

 

Poziom 2 – „Czytam z mamą i tatą”  to prawdziwa zachęta do wspólnego czytania.

Wybrane słowa są zilustrowane, do tego wyróżnione, a co najważniejsze w książce znajdujemy kojne postacie z bajek Disneya! Kopciuszek, Roszpunka, Bella to tylko kilka z nich, ale jest również wersja z bohaterami Toy Story i np. Myszką Miki! Dla każdego coś miłego! Teksty Urszuli Kozłowskiej, autorki znanej maluchom dzięki licznym wierszykom z ich pierwszych książeczek, utrzymują naukę na wysokim poziomie!

Poziom 3 – „Poznaję litery”, skierowany jest do dzieci, które zaczynają uczyć się liter. A gdy już skorzystają z książeczki lub np. z genialnego moim zdaniem Elementarza, (o którym pisałam już TUTAJ), warto skierować ich uwagę na poziom kolejny!!!

Poziom 4 zatytułowany „Czytam samodzielnie” to niedługie opowiastki, które składają się z wyrazów podzielonych na sylaby za pomocą kolorów – czarnego i czerwonego!

Taki sposób przedstawienia historii do samodzielnego czytania trafia do wielu dzieci, które dzięki temu, łatwiej przyswajają sobie zasady łączenia sylab w całe wyrazy! Oczywiście ulubieni bohaterowie tacy jak np. Merida, Pocahontas czy Mulan zachęcają do kolejnych prób samodzielnego zgłębiania tekstu. Na młodych czytelników czeka też wersja z Autami i kultowym dla naszych dzieci Złomkiem 😉 ! Teksty Agaty Widzowskiej, znanej i lubianej autorki książek dla dzieci (np. serii „Psierociniec”) są spójne, ciekawe i motywują młodego czytelnika do kontynuacji. Opowiadania są niedługie, ale jakże ciekawe dla młodych czytelników!

 

Kiedy już nasz mały bohater zaczyna czuć, że potrafi, że naprawdę wie jak łączyć sylaby i po prostu zaczyna CZYTAĆ, czekają na niego kolejne wyzwania – poziom 5, zatytułowany „Czytam płynnie”!

Na tym poziomie na czytelników czeka kilka książeczek, m.in.  te z tekstem Liliany Fabisińskiej której bohaterkami są m.in. Bella i Dżasmina, ale są również historie z Elsą, Anną czy bohaterami filmu animowanego pt. „Auta” (autor tekstu – Jakub Skworz). Tutaj wykorzystana została metoda analityczno-syntetyczna. Dziecko łączy obraz, wygląd wyrazu, sylaby zaznaczone różnymi kolorami w pierwszym opowiadaniu i zaczyna czytać płynnie, korzystając z tych kilku metod równocześnie! Swoje umiejętności może sprawdzić w kolejnym opowiadaniu, które już pomija wyróżnianie kolorami sylab!

 

SUKCESY DZIECI

Sukcesy dziecka, przejście do każdego kolejnego poziomu, zostanie nagrodzone dyplomem ale także naklejkami znajdującymi się na końcu książeczek. Czasem czeka na młodego czytelnika także quiz, który pozwoli sprawdzić, czy czyta on ze zrozumieniem. Przede wszystkim jednak sama przyjemność z lektury, kolorowej, opatrzonej ilustracjami z bohaterami Disneya sprawia, iż zdecydowanie (biorąc pod uwagę również jakość tekstów czytanych przez dziecko po raz pierwszy) książki gwarantują, że młody czytelnik pokocha czytanie!

 

Bardzo polecam!

Joanna Kietlińska – Tam, gdzie matka mówi dobranoc