NADWYDAJNOŚĆ – „Pomóż dziecku mniej myśleć”  C. Petitcollin; FEERIA

 NADWYDAJNOŚĆ – „Pomóż dziecku mniej myśleć”  C. Petitcollin; FEERIA

Christel Petitcollin

Christel Petitcollin jest autorką kilku poradników, wśród których popularne na polskim rynku wydawniczym są: „Jak mniej myśleć”, „Jak lepiej myśleć”, „Jak nie dać sobą manipulować”. Autorka pochodzi z Francji i zajmuje się doradztwem, będąc m.in. trenerem w zakresie komunikacji i rozwoju osobistego. Jej poprzednie książki, do których niedawno dołączyła pozycja „Pomóż dziecku mniej myśleć” z podtytułem: „O wrażliwych dzieciach, które za bardzo się przejmują”, wywarły spore wrażenie na czytelnikach.

„Pomóż dziecku mniej myśleć”

Przetłumaczona na język polski  książka/poradnik  „Pomóż dziecku mniej myśleć”  Christel Petitcollin zdaje się być w pewnym sensie dopełnieniem poprzednich pozycji. Odnosi się ona bowiem wyjątkowo do tzw. nadwydajności, ale tym razem nie dorosłych, a DZIECI. Autorka w swoim poradniku bardzo szczegółowo stara się przedstawić sposoby na zrozumienie dziecka atypowego. Proponuje różne metody na współpracę z nim, uświadamiając zarówno dzieciom z nadwydajnością, jak i ich rodzicom czy opiekunom, w jaki sposób można sobie radzić w takim przypadku. Autorka chce jednak przede wszystkim uwrażliwić odbiorcę na trudności, które tak naprawdę wyrastają z niewiedzy. Pragnie pomagać takim dzieciom w życiu codziennym, w akceptacji swojej odmienności, ale wesprzeć również rodziców i opiekunów, często zagubionych w tej trudnej dla wszystkich sytuacji.

Poradnik szczegółowo omawia pewne zaburzenia, które występują u dzieci . Autorka szerzej pisze o autyzmie, o ADD/ADHD i innych dysfunkcjach, których zrozumienie sprawia jeszcze sporo kłopotów całemu społeczeństwu. Stara się być obiektywna, a przy tym również odnosi się do doświadczenia, które zdobyła w ciągu swojej dotychczasowej pracy. Często w książce przytacza listy i maile od swoich czytelników oraz osób, którym pomagała.  Jej bogata wiedza, którą dzieli się przy tej okazji, z pewnością pomoże zrozumieć czytelnikowi nie tylko dziecko, ale również reakcje środowiska na jego nadwydajną mentalność.

Co zrobić

Christel Petitcollin w sposób bardzo jasny tłumaczy od podstaw to, w jaki sposób i przede wszystkim dlaczego dzieci nadwydajne „nie współpracują” z klasą i rówieśnikami. Dlaczego są nierozumiane przez kolegów, ale i nauczycieli, oraz często błędnie diagnozowane. Autorka opowiada o dzieciach, które przez swoją atypowość tracą wiarę w siebie, zaczynają popadać często w lęki, a nawet w depresję. Czują się niezrozumiane, często traktowane niesprawiedliwie, ale i ignorowane, czy wręcz kieruje się w ich stronę sporo agresji… Każda odmienność ma swoje przyczyny i właśnie w wypadku nadwydajności mentalnej najważniejsze jest uświadomienie sobie przez dziecko, skąd te wszystkie problemy wynikają. Autorka opowiada w książce m.in. o warsztatach, podczas których starała się uświadomić dzieciom, jak działa ich mózg i czym różni się ich myślenie, od sposobu myślenia większości rówieśników.

Te wszystkie informacje wydają się być niezwykle ważne, bowiem dziecko zaczyna rozumieć, czego się od niego faktycznie oczekuje i dlaczego. Dzięki temu zaczyna akceptować samego siebie. Oczywiście cały ten proces zrozumienia atypowości  bywa trudny, jednak autorka  Christel Petitcollin podchodzi do tematu niesamowicie pozytywnie, dając nadzieję na samooakceptację dzieci z problemami spowodowanymi przez nadwydajnosć mentalną.

poradnik

W książce „Pomóż dziecku mniej myśleć”  autorka porusza wiele ważnych tematów dotyczących przede wszystkim problemów, z którymi boryka się niezrozumiane dziecko. Daje mnóstwo rad dla rodziców i opiekunów. Odpowiada na pytania:  jak dziecku pomóc, w jaki sposób sprawić, żeby poczuło się silne, mądre i akceptowane. Zwraca uwagę na najmniejsze nawet szczegóły i pokazuje odbiorcy, że przy odrobinie wspólnej pracy, można zmienić świat dziecka z nadwydajnością i zaakceptować tę odmienność, a tym samym być szczęśliwym i spełnionym.

 

Bardzo polecam

Joanna Kietlińska